Изработка на фирмен сайт – проучване на пазара

Днес направихме проучване на пазара за изработка на фирмен уеб сайт (фирмени сайтове). В зависимост от използваната терминология, вместо фирмен се използват още ключовите фрази и думи: „изработка на бизнес сайт“, „разработка на корпоративен сайт“ и др. Разликите в случая идват от това, че за фирмен сайт, може да се използва готов дизайн, докато за корпоративен сайт задължително в нужен уникален уеб дизайн. Тези разлики се отразяват и на цените на изработка на фирмен сайт, бизнес и корпоративни сайтове.

Проучване на пазара – цени и включени услуги

И така, проучването на пазара на уеб сайтове за цени и включените в цената услуги се проведе в началото на септември 2017г. Много фирми за изработка на сайтове рекламират еднотипни фирмени уеб сайтове, а няколко от тях добавят различни интернет услуги. Цените варират в широки граници – от 100 до няколко хиляди лева за корпоративни сайтове с уникална визия/дизайн.

Дизайн и функционалност на фирмен сайт

Най-общо казано, при изработка на фирмен сайт за клиените са важни дизайнът и функционалността. Клиентите често са доволни от евтини дизайни, които с малки преработки и промени, се превръщат в уникална визия. Така те спестяват средства, които могат да вложат във функционалността на уеб сайта или просто да си ги спестят като разход.

Функционалност на фирмени сайтове – CMS с админ панел

Относно функционалността, най-често изискване е да има добър админ панел (т.е. CMS – система за управление на съдържанието), който да позволява управление на съдържанието на уеб сайта – текстове, снимки, видео, коментари, менюта и др.

Написването на такъв CMS отнема месеци работа и съответно повечето фирми имат готова структура на CMS – своя разработка или CMS с отворен код, напр. WordPress, Drupal, Joomla и др. Това позволява бърза разработка на функционаностите на фирмения уеб сайт, което прави цената в пъти по-ниска, в сравнение с „custom-CMS“. В повечето оферти функционалностите са строго фиксирани, ако има възможност за нови – те се договарят и се заплащат допълнително към основната цена на уеб сайт.

Функционалност с ограничения – лимит на брой страници на фирмен сайт

Много оферти за изработка на фирмени уеб сайтове включват ограничения във вид на ограничен брой страници, продукти, услуги, категории и др. Когато говорим за динамичен уеб сайт, тези ограничения НЕ СА НОРМАЛНИ. Това е просто начин да ви се продаде по-скъпа CMS система (с админ панел), на по-ниска от реалната цена, а когато в бъдеще имате повишени нужди – ще можете да се договорите за съответната цена за отпадане на ограниченията.

Използвани платформи за изработка на фирмен сайт

Използваните платформи за изработка на фирмените сайтове са най-различни. Процентно няма да споменаваме данни, тъй като трябва да се прегледат огромен брой сайтове, за да е представителна извадката. И все пак, общата тенденция за използването на „изработка сайт с WordPress“ остава актуална тенденция (тренд), която явно се забелязва.

Възможността за използване на готови и сравнително евтини компоненти – дизайни и модули, правят няколко CMS системи с най-голям дял при изработката на фирмени сайтове – Уърдпресс, Джуумла, Друпал и др.

Ако имате други изисквания и искате да продавате в електронен магазин, тогава на преден ред излизат Magento, OpenCart, Presta Shop, CRM и ERP системи на различни фирми и др. Те обаче попадат в по-горен ценови клас и не са подходящи само за фирмен сайт за фирми от малкия и среден бизнес.

Фирмени сайтове – включени услуги

Вече споменахме, че цените на изработка на фирмени уеб сайтове варират в широки граници – от 100 лева и достигат няколко хиляди лева за стандартни функционалности на корпоративни сайтове (т.е. без „custom-функционалности“). Но какво получавате за парите си?

  • уеб сайт с готов темплейт за уеб сайт (готов дизайн, писан най-често от друг разработчик)
  • дизайн на уеб сайт – от стандартен дизайн (само за монитори), до адаптивен и респонсив
  • CMS за уеб сайт – стандартни функционалности, които да ви позволят да управлявате съдържанието на сайта
  • ограничен брой страници или категории – в някои оферти тези ограничения са ясно разписани…
  • допълнителни услуги:
  • хостинг на уеб сайт за фиксиран период, напр. 1, 3, 6 или 12 месеца. Цената на хостинга е включена за удобство в цената за изработка на уеб сайта.
  • обучение за работа с уеб сайта – не всеки клиент има нужда от специално обучение, но има смисъл да се проведе обучение, за да се осигури бърза и удобна работа със софтуера.
  • СЕО оптимизация на сайт – предлагат се от базово ниво, до регистрация в голям брой търсачки (реално базово ниво с малко повече работа, обикновено автоматизирана…)
  • лого дизайн за сайт (просто за да изглежда добре уеб сайта) или лого дизайн за целия бизнес – пълнофункционално векторно лого, което може да се използва както в уеб сайта, така и при рекламни печатни материали на фирмата, големи билбордове и т.н.
  • статистика на уеб сайта – показва броя посещения, най-популярни страници и др. полезни данни за анализ и обратна връзка
  • техническа поддръжка на уеб сайт за периода на хостинга
  • и други…

Цена на фирмен уеб сайт

От изложената до момента информация, можете да се досетите, че колкото повече функционалности има включени в офертата и пакета за изработка на фирмен уеб сайт – толкова по-висока цена можете да очаквате. Малките фирми предлагат по-евтини сайтове, но пък при тях рискът е по-голям. В общи линии, при цена на уеб сайт от 400-800лв., бихте могли да получите много добро качество на изработка на сайт, заедно с уникална визия (с готов темплейт).

Цената обаче не е решаваща за качеството на изработка и последваща поддръжка на фирмен уеб сайт!

Вие трябва да имате добри познания, за да не бъдете подлъгани от някоя фирма или фрийленсър. Думите на хората, които продават сайтове, трябва да имат смисъл за вас. В противен случай можете да се подлъжете и в крайна сметка да получите изработен уеб сайт, който не ви харесва или по-лошото – не ви върши работа. Тогава ще трябва отново да преминете през етапите за изработка на фирмен уеб сайт – да изберете фирма и да загубите още няколко седмици или месеци време… В крайна сметка сигурно ще предпочетете да платите повече на известна фирма, за да си спестите нови несполуки… Помислете за това още първият път!

 

Един коментар към “Изработка на фирмен сайт – проучване на пазара

Вашият коментар